فروشگاه اینترنتی CHINUP
چینی را هم با اصالت بخرید

وبلاگ

دلایل گیجی یا انحراف فرمان

فهرست مطالب

دلایل گیجی یا انحراف فرمان

انحراف فرمان و کشیده شدن خودرو به یک سمت، یکی از مشکلاتی است که نه تنها کیفیت رانندگی را کاهش می‌دهد، بلکه می‌تواند خطرات جدی را به همراه داشته باشد. این مشکل می‌تواند ناشی از عوامل متعددی باشد و در صورت بی‌توجهی، به تصادفات جاده‌ای یا خرابی‌های پرهزینه منجر شود. در این مقاله از چین آپ، به بررسی جامع‌تر این مسئله، دلایل بروز آن و روش‌های رفع مشکل خواهیم پرداخت.

enheraf

گیجی فرمان از اصطلاحات رایج بین راننده‌های حرفه‌ای است که درواقع همان کشیده شدن فرمان به دو طرف ماشین است. در حالیکه فرمان را رها می‌کنید ماشین به یک سمت کشیده می‌شود یا حتی هنگام پیچیدن به یک سمت، ماشین تمایل به این پیدا می‌کند که به سمت دیگری برود.

مفهوم انحراف یا گیج زدن فرمان

انحراف فرمان به شرایطی گفته می‌شود که خودرو، حتی در حالت حرکت مستقیم، بدون دخالت راننده به یک سمت کشیده می‌شود یا کنترل فرمان به طور موقت از دست می‌رود. این مشکل ممکن است در حالت‌های مختلف مانند سرعت بالا، هنگام ترمزگیری یا حتی در پیچ‌های جاده رخ دهد. درک دلایل بروز این مشکل و شناسایی نشانه‌های آن، اولین گام برای رفع آن است.

چگونه متوجه گیج زدن فرمان شویم؟

برای اینکه متوجه بشوید فرمان ماشین دچار کشیدگی یا گیجی هست یا خیر این آزمایش‌ها را روی ماشین انجام دهد.

  • در یک جاده صاف و بدون ترافیک، فرمان خودرو را به مدت چند ثانیه رها کنید. اگر خودرو به طور طبیعی به مسیر مستقیم ادامه نداد و به یکی از طرفین کشیده شد، مشکلی در سیستم وجود دارد.
  • هنگام ترمز گرفتن، اگر خودرو به یک سمت منحرف شد، احتمالاً مشکلی در سیستم ترمز یا تعادل خودرو وجود دارد.
  • اگر هنگام پیچیدن، فرمان به خلاف جهت حرکت ضربه بزند یا خودرو تمایل به حرکت به سمت دیگر داشته باشد، این یک علامت جدی است که نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد.

دلایل کشیده شدن فرمان

کشیده شن یا گیجی فرمان به دلایل زیر اتفاق می‌افتد.

1. تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها

یکی از رایج‌ترین دلایل کشیده شدن خودرو، اختلاف فشار باد در لاستیک‌ها است. این مشکل به سادگی قابل حل است و باید به صورت منظم باد لاستیک‌ها تنظیم شود. بعد از تنظیم باد مجددا تست گیجی فرمان را انجام دهید اگر مشکل رفع نشده بود اقدامات بعدی را انجام دهید.

kharabi lastik

2. خرابی لاستیک‌ها

لاستیک‌های ساییده شده، ترک‌دار یا پله شده می‌توانند حرکت روان خودرو را مختل کنند. اگر لاستیکی بیش از حد سائیده شود، خودرو به سمت لاستیک سالم‌تر کشیده خواهد شد.

3. مشکلات سیستم تعلیق و جلوبندی

سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو وظیفه تحمل وزن خودرو و ایجاد تعادل در حرکت را بر عهده دارند. خرابی اجزایی مانند کمک فنرها، میله تعادل یا سیبک‌ها می‌تواند به انحراف خودرو منجر شود.

4. عدم توازن در زوایای چرخ‌ها

زوایای چرخ‌ها باید به درستی تنظیم باشند تا خودرو بتواند در مسیر مستقیم حرکت کند. تغییر در این زوایا به دلیل تصادف، افتادن در چاله‌های عمیق یا خرابی‌های جلوبندی باعث انحراف خودرو می‌شود.

5. لنت‌های ترمز فرسوده یا نامتعادل

لنت‌های ترمز، اگر به صورت نامتقارن فرسوده شوند، هنگام ترمزگیری باعث می‌شوند خودرو به سمت لنت سالم‌تر کشیده شود.

6. بالانس نبودن چرخ‌ها

بالانس نبودن چرخ‌ها علاوه بر گیجی فرمان می‌تواند منجر به لرزش فرمان و انحراف خودرو می‌شود. این مشکل با یک تنظیم ساده در آپاراتی برطرف خواهد شد.

7. خرابی در جعبه فرمان یا اتصالات آن

شل شدن یا خرابی اتصالات جعبه فرمان، مانند سیبک‌ها یا میله فرمان، می‌تواند به انحراف خودرو در حرکت منجر شود.

8. چرب شدن یا تابیدگی دیسک ترمز

اگر دیسک ترمز به دلیل نشت روغن چرب شود یا تاب بردارد، اصطکاک کافی برای توقف خودرو ایجاد نمی‌شود و باعث کشیده شدن و گیجی فرمان خودرو به یک سمت خواهد شد.

9. حمل بار بیش از حد

وزن زیاد یا توزیع نامناسب بار در خودرو، باعث خرابی سیستم تعلیق و در نتیجه انحراف خودرو می‌شود.

انواع انحراف فرمان

1. انحراف در حرکت مستقیم

این نوع انحراف زمانی رخ می‌دهد که خودرو در جاده صاف و بدون دخالت راننده به یک سمت کشیده می‌شود. این مشکل بیشتر به دلیل تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها، خرابی سیستم تعلیق یا نامتعادل بودن چرخ‌ها اتفاق می‌افتد.

2. انحراف هنگام پیچیدن

در این حالت، هنگام پیچیدن در مسیر، خودرو به سمت خلاف پیچ منحرف می‌شود. این مشکل معمولاً به دلیل خرابی جعبه فرمان، شل بودن اتصالات یا عدم تنظیم زوایای چرخ‌ها رخ می‌دهد.

3. انحراف هنگام ترمزگیری

کشیده شدن خودرو به یک سمت هنگام ترمزگیری، عمدتاً به دلیل فرسودگی نامتعادل لنت‌ها، چرب شدن دیسک‌ها یا خرابی پمپ ترمز است.

خطرات ناشی از کشیده شدن فرمان

افزایش احتمال تصادفات:

در شرایطی که کنترل خودرو از دست خارج شود، احتمال برخورد با موانع یا سایر وسایل نقلیه افزایش می‌یابد.

آسیب به قطعات جلوبندی:

انحراف مداوم باعث فشار بیشتر به سیستم تعلیق و جلوبندی شده و عمر مفید قطعات را کاهش می‌دهد.

افزایش هزینه‌های نگهداری:

نادیده گرفتن این مشکل می‌تواند به خرابی‌های پرهزینه در سایر بخش‌های خودرو منجر شود.

روش‌های پیش‌گیری گیجی فرمان

گیجی فرمان یک موضوع خطرآفرین است و به هیچ وجه نباید رخ بدهد. این مسئله از جمله مواردی است که باید نسبت به پیش گیری آن اهتمام ویژه‌ای در نظر گرفت.

بررسی تایرها: فشار باد تایرها را به طور منظم بررسی کنید. در صورت ساییدگی یا آسیب، لاستیک‌ها را تعویض کنید.

تنظیم زوایای چرخ‌ها: به مراکز تخصصی مراجعه کرده و زوایای چرخ‌ها (کمبر و کستر) را تنظیم کنید.

بررسی سیستم تعلیق و جلوبندی: خرابی در کمک فنرها، میله تعادل یا سایر اجزای جلوبندی را برطرف کنید.

تنظیم فرمان خودرو: در صورت انحراف فرمان، آن را در مراکز تنظیم فرمان اصلاح کنید.

تعویض لنت‌ها: لنت‌های فرسوده را به صورت جفتی تعویض کنید.

بالانس چرخ‌ها: برای رفع لرزش و انحراف، چرخ‌های خودرو را بالانس کنید.

بررسی سیستم ترمز: دیسک‌های ترمز را از نظر چربی، تابیدگی یا ترک بررسی کنید و در صورت نیاز تعویض کنید.

مدیریت بار خودرو? از حمل بار بیش از ظرفیت خودرو خودداری کنید و وزن را به طور یکنواخت توزیع کنید.

 

سفارش لوازم فرمان ماشین

چیناپ مرجع تخصصی لوازم یدکی خودروهای چینی

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من