سیستم دیسک و صفحه کلاچ چگونه کار میکند؟
سیستم دیسک و صفحه کلاچ یکی از حیاتیترین بخشهای مکانیکی در خودروهای دندهای در بخش تجهیزات گیربکسی است که عملکرد صحیح آن تأثیر مستقیمی بر حرکت و کارایی خودرو دارد. این سیستم شامل اجزایی نظیر دیسک، صفحه کلاچ و بلبرینگ است که به صفحه فلایویل متصل شدهاند و نقش مهمی در انتقال نیرو از موتور به چرخها ایفا میکنند.
ضرورت آشنایی با عملکرد سیستم کلاچ
رانندگی در شهرهای پرتردد و شلوغ میتواند تجربهای خستهکننده باشد، بهویژه در خودروهای دندهای که نیاز به فشار مداوم پدال کلاچ و تعویض دنده دارند. این فرآیند زمانی اهمیت بیشتری پیدا میکند که انتقال نیروی موتور به چرخها باید با دقت و هماهنگی انجام شود. سیستم کلاچ دقیقاً با هدف ایجاد این هماهنگی طراحی شده است و بهعنوان واسطی میان موتور و جعبهدنده عمل میکند.
نقش سیستم کلاچ در خودرو
کلاچ بهعنوان یک رابط مکانیکی، حرکت چرخشی تولیدشده توسط موتور را به جعبهدنده و سپس به چرخها منتقل میکند. در زمان تعویض دنده، فشار دادن پدال کلاچ موجب قطع ارتباط بین موتور و جعبهدنده میشود، بهگونهای که راننده بتواند دنده را بهصورت نرم و بدون آسیب تغییر دهد. با رها کردن پدال کلاچ، ارتباط مجدد برقرار شده و توان موتور به چرخها منتقل میشود. قبل از ادامه مطالعه، ویدئوی زیر را ملاحظه کنید.
تفاوت اصطلاحات کلاچ، کلاژ و کلاج
اصطلاح «کلاچ»، شکل صحیح و استاندارد این واژه است که در صنعت خودروسازی به کار میرود. با این حال، در میان عموم مردم، گاهی از کلمات «کلاژ» یا «کلاج» نیز استفاده میشود که این دو اشتباه رایج هستند.
اجزا و ساختار سیستم دیسک و صفحه کلاچ
دیسک و صفحه کلاچ شامل صفحاتی از جنس فولاد است که به کمک فنرهای پیچشی حرکت دورانی موتور را به جعبهدنده منتقل میکنند. این اجزا به وسیله پدال کلاچ که در دسترس راننده قرار دارد، کنترل میشوند. بهطور مثال، هنگام تعویض دنده از حالت دنده ۲ به ۳، ابتدا پدال کلاچ فشرده میشود تا انتقال نیرو موقتاً متوقف شده و تغییر دنده بهآسانی انجام گیرد.
محل قرارگیری سیستم کلاچ در خودرو
سیستم کلاچ در بخش جلویی خودرو، میان موتور و جعبهدنده قرار گرفته است. پدال کلاچ که یکی از سه پدال اصلی خودرو است، زیر پای راننده و در کنار پدال گاز و ترمز جای دارد.
کیت کلاچ و اجزای تشکیلدهنده آن
کیت کلاچ شامل مجموعهای از قطعات نظیر دیسک، صفحه و بلبرینگ است که معمولاً بهصورت یک بستهبندی واحد در بازار عرضه میشوند. این قطعات با همکاری یکدیگر، نیروی تولیدشده توسط موتور را بهصورت موثر به جعبهدنده انتقال میدهند. انتخاب کیت کلاچ باکیفیت برای حفظ عملکرد خودرو بسیار ضروری است.
وظایف اصلی دیسک و صفحه کلاچ
- تعویض دنده: ایجاد شرایط لازم برای تغییر وضعیت جعبهدنده.
- انتقال نیرو: ارتباط میان موتور و جعبهدنده را برقرار میکند.
- قطع و وصل ارتباط: برای توقف یا شروع حرکت خودرو.
بلبرینگ کلاچ و نقش آن
بلبرینگ کلاچ یکی از اجزای حیاتی سیستم کلاچ است که با کاهش اصطکاک، از خرابی قطعات دیگر جلوگیری میکند. این قطعه مصرفی بوده و نیازمند بازبینی و تعویض در زمانهای مشخص است. خرابی بلبرینگ کلاچ میتواند عملکرد کل سیستم را مختل کرده و هزینههای بالایی برای تعمیرات ایجاد کند.
انواع سیستمهای کلاچ
انواع مختلفی از سیستمهای کلاچ در خودروها به کار میروند که از جمله میتوان به کلاچ هیدرولیکی، کلاچ چند صفحهای، کلاچ اصطکاکی و کلاچ مخروطی اشاره کرد. هر یک از این انواع دارای ویژگیها و مزایای خاصی هستند که بر اساس نیاز و طراحی خودرو انتخاب میشوند.
بیشتر بدانید:
نحوه عملکرد سیستم کلاچ
عملکرد سیستم کلاچ بدین صورت است که با فشار دادن پدال کلاچ، نیرو از طریق مکانیزمهای مکانیکی یا هیدرولیکی منتقل میشود. این نیرو صفحه کلاچ را از فلایویل جدا میکند و امکان تعویض دنده فراهم میشود. با رها کردن پدال، ارتباط مجدداً برقرار شده و نیروی موتور به چرخها انتقال مییابد.
خرید دیسک و صفحه کلاچ
با توجه به مصرفی بودن این قطعه، توصیه میشود که دیسک و صفحه کلاچ را از فروشگاههای معتبر و با ضمانت اصالت کالا خریداری کنید. این امر به افزایش عمر مفید قطعه و بهبود عملکرد خودرو کمک میکند. قبل از خرید، بهتر است با کارشناسان متخصص مشورت کنید تا انتخاب مناسبی داشته باشید. در این باره با کارشناسان چین آپ تماس بگیرید.
در پایان، آشنایی دقیق با سیستم دیسک و صفحه کلاچ و نحوه عملکرد آن میتواند به بهرهوری بهتر از خودرو و کاهش هزینههای نگهداری کمک کند. اگر سوالی در این زمینه دارید، میتوانید از متخصصان حوزه خودروسازی راهنمایی بخواهید.
جنس دیسک و صفحه کلاچ
در خودروهای مسابقهای با سرعت بالا، دیسک و صفحه کلاچ اغلب از جنس تیتانیوم ساخته میشود، در حالی که در خودروهای عادی از آلومینیوم، آهن و فولاد برای اجزای داخلی استفاده میکنند. این مواد باید مقاومت کافی در برابر ضربه و حرارت داشته باشند.
عمر دیسک و صفحه کلاچ
طول عمر دیسک و صفحه کلاچ به سبک رانندگی و میزان استفاده از کلاچ بستگی دارد. استفاده مکرر از ترمز و کلاچ، بهویژه در ترافیک شهری، میتواند باعث کاهش عمر این قطعات شود. بنابراین، بررسی منظم و تعویض بهموقع آنها ضروری است.
علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ
علائم متداول خرابی دیسک و صفحه شامل موارد زیر است:
- کاهش قدرت و شتاب خودرو: فشار دادن پدال گاز دیگر باعث افزایش شتاب یا سرعت نمیشود که ناشی از ساییدگی دیسک و صفحه است.
- مشکل در تعویض دنده: جا نرفتن دندهها، بهویژه در دندههای 1 و 2، نشاندهنده نیاز به تعویض کیت کلاچ است.
- بوکس و باد کردن در سربالایی: کاهش شتاب در سربالاییها که نیاز به دنده معکوس را افزایش میدهد.
- سفتی پدال کلاچ: از دست رفتن حالت ارتجاعی پدال کلاچ، نشانهای از فرسودگی کیت کلاچ است.
- صدای زیاد هنگام تعویض دنده: بلند شدن صدای غیرمعمول در زمان تعویض دنده.
- عدم تناسب دور موتور و سرعت خودرو: افزایش دور موتور بدون افزایش سرعت، نشاندهنده ضعف صفحه کلاچ است.
روشهای تست دیسک و صفحه کلاچ
برای اطمینان از خرابی دیسک و صفحه بدون نیاز به باز کردن گیربکس، میتوان از تستهای زیر استفاده کرد:
- تست خاموش نشدن در دنده 2: قرار دادن خودرو در دنده 2 و برداشتن آرام پدال کلاچ؛ اگر خودرو خاموش نشود، دیسک و صفحه نیاز به تعویض دارند.
- تست لرزش در دنده 1: اگر خودرو هنگام حرکت در دنده 1 لرزش شدید داشته باشد، احتمال خرابی دیسک و صفحه وجود دارد.
انتخاب کیت کلاچ مناسب
در صورت نیاز به تعویض دیسک و صفحه، برندهای متنوعی از جمله کرهای، چینی، ایتالیایی و داخلی در بازار موجود است. انتخاب کیت کلاچ باکیفیت بر اساس بودجه و مشورت با مکانیکهای متخصص اهمیت زیادی دارد.
بیشتر بدانید:
چیناپ مرجع تخصصی لوازم یدکی خودروهای چینی