فروشگاه اینترنتی CHINUP
چینی را هم با اصالت بخرید

وبلاگ

انژکتور چیست و چه کار می‌کند؟

فهرست مطالب

انژکتور چیست و چه کار می‌کند؟

در خودروهای دارای موتورهای احتراق داخلی، سیستم سوخت‌رسانی یکی از بخش‌های اساسی و حیاتی محسوب می‌شود. این موتورها برای عملکرد صحیح خود به سه عامل اصلی یعنی سوخت، هوا و الکتریسیته نیاز دارند. این سه مؤلفه در کنار یکدیگر باعث ایجاد جرقه، احتراق و در نهایت تولید نیرو می‌شوند. کیفیت احتراق درون سیلندرها تأثیر مستقیمی بر کارایی و بهره‌وری موتور دارد.

 

کیفیت این احتراق به چندین عامل بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از میزان سوخت و فشار تزریق آن، حجم هوای ورودی و فشار آن به سیلندر، همچنین کیفیت جرقه‌زنی و زمان‌بندی دقیق آن. سیستم سوخت‌رسانی مسئولیت تنظیم میزان سوخت و فشار تزریق آن را بر عهده دارد و از اجزای متعددی تشکیل شده که هرکدام نقش خاصی را ایفا می‌کنند. یکی از این اجزا که تأثیر بسیاری در عملکرد خودرو دارد، انژکتور است. این قطعه که در بسیاری از خودروهای امروزی جایگزین کاربراتور شده، نقش مهمی در پاشش سوخت به داخل محفظه احتراق دارد. در این مقاله از مجله چین اپ بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

 

انژکتور چه وظایفی دارد؟

 

موتورهای احتراق داخلی به دو دسته کلی سیستم پاششی و سیستم تزریق مستقیم تقسیم می‌شوند. انژکتور قطعه‌ای است که وظیفه تزریق سوخت به درون سیلندر را بر عهده دارد و بیشتر در موتورهای پاششی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعه الکترو-مکانیکی در ورودی سیلندر قرار گرفته و با کنترل دقیق میزان و فشار سوخت، ترکیب مناسبی از سوخت و هوا را برای احتراق ایجاد می‌کند.

 

در خودروهای قدیمی، کاربراتور این وظیفه را بر عهده داشت، اما با پیشرفت تکنولوژی، سیستم‌های انژکتوری جایگزین آن شدند، زیرا عملکرد دقیق‌تر و کارآمدتری ارائه می‌دهند. از آنجا که احتراق صحیح و مؤثر، عامل اصلی تأمین انرژی خودرو است، هرگونه نقص در عملکرد انژکتور می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند کاهش توان موتور، افزایش مصرف سوخت، یا حتی خاموش شدن ناگهانی خودرو شود.

 

تفاوت ماشین کاربراتوری و انژکتوری

 

محل قرارگیری انژکتور بسته به نوع طراحی موتور متفاوت است و ممکن است در ورودی هوای سیلندر، قبل از سوپاپ هوا یا مستقیماً درون محفظه احتراق قرار داشته باشد. همچنین برخی خودروها برای هر سیلندر از یک یا دو انژکتور استفاده می‌کنند.

 

از دیگر مزایای انژکتور می‌توان به کاهش مصرف سوخت، تسهیل استارت خودرو در هوای سرد، کاهش آلایندگی و افزایش بهره‌وری موتور اشاره کرد.

 

 

اجزای انژکتور و نحوه عملکرد آن

انژکتور همانند یک سرنگ الکتریکی عمل کرده و با دریافت جریان الکتریکی، سوخت را با فشار مناسب به داخل سیلندر پاشش می‌کند. این فرایند به‌وسیله مجموعه‌ای از اجزا انجام می‌شود که شامل موارد زیر هستند:

 

ورودی سوخت (اورینگ): جایی که سوخت وارد انژکتور می‌شود.

فیلتر سوخت: برای جلوگیری از ورود ذرات ناخالص به انژکتور.

بدنه انژکتور: ساختار اصلی که اجزا را در خود جای داده است.

 

فنر برگشت‌دهنده (سلونوئید): وظیفه کنترل باز و بسته شدن مسیر سوخت را بر عهده دارد.

سوزن انژکتور: برای تنظیم میزان دقیق پاشش سوخت.

خروجی سوخت: نقطه‌ای که سوخت از طریق آن به درون سیلندر تزریق می‌شود.

درپوش محافظ: برای جلوگیری از آسیب دیدگی و انسداد مسیر سوخت.

 

در خودروهای مدرن، مجموعه‌ای از سنسورها نیز برای نظارت بر عملکرد این اجزا مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله این سنسورها می‌توان به سنسور دور موتور، سنسور فشار منیفولد، سنسور دریچه گاز و سنسور اکسیژن اشاره کرد. این سنسورها داده‌ها را به واحد کنترل الکترونیکیECU  ارسال می‌کنند و ECU نیز بر اساس این اطلاعات، دستورات لازم را به انژکتورها و سایر اجزا صادر می‌کند.

 

ویدئوی عملکرد انژکتور

 

نحوه کارکرد انژکتور

انژکتور از طریق پمپ بنزین سوخت را با فشار مشخصی دریافت کرده و آن را از طریق فیلتر ورودی عبور می‌دهد. سپس، سوخت با فشار به درون سوزن انژکتور هدایت شده و از طریق سوراخ‌های انتهایی آن پاشیده می‌شود. این فرایند تحت نظارت و کنترل ECU صورت می‌گیرد که مقدار و زمان‌بندی دقیق پاشش سوخت را تنظیم می‌کند.

 

به طور کلی، ECU بر اساس اطلاعاتی که از سنسورهای مختلف دریافت می‌کند، میزان سوخت تزریقی را تعیین کرده و به انژکتور فرمان باز یا بسته شدن می‌دهد. مدت‌زمان باز بودن انژکتور که اصطلاحاً “پهنای پالس” نامیده می‌شود، میزان سوختی که وارد سیلندر می‌شود را مشخص می‌کند. این امر به بهینه‌سازی مصرف سوخت و افزایش کارایی موتور کمک می‌کند.

 

انواع سیستم‌های انژکتوری و پاشش سوخت

سیستم‌های انژکتوری در انواع مختلفی طراحی شده‌اند که بسته به نیاز خودرو، یکی از آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد:

 

۱. سیستم انژکتوری مکانیکی

این سیستم‌ها سوخت را به‌صورت مداوم و بدون تنظیم دقیق درون سیلندر می‌پاشند و فاقد قابلیت کنترل میزان و زمان پاشش هستند.

 

۲. سیستم انژکتوری الکترونیکی

در این سیستم‌ها، فرآیند تزریق سوخت به کمک قطعات الکترومغناطیسی کنترل می‌شود که دقت بالایی در میزان پاشش سوخت دارند.

 

۳. سیستم انژکتوری الکترومکانیکی

این نوع سیستم به سنسورهای متعددی مجهز بوده و از طریق پردازش اطلاعات، میزان و فشار سوخت را به طور دقیق تنظیم می‌کند.

 

۴. سیستم انژکتوری تک نقطه‌ای

در این سیستم، تنها یک انژکتور وظیفه پاشش سوخت برای تمامی سیلندرها را بر عهده دارد.

 

۵. سیستم انژکتوری چند نقطه‌ای

در این نوع سیستم، برای هر سیلندر یک انژکتور مجزا در نظر گرفته شده که دقت بالایی در توزیع سوخت دارد.

 

۶. سیستم پاشش مستقیم سوخت

در این سیستم، سوخت بدون واسطه و به‌صورت مستقیم درون سیلندر تزریق می‌شود که موجب افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت می‌شود.

 

نتیجه‌گیری

 

سیستم انژکتوری به عنوان جایگزینی برای کاربراتورهای قدیمی، نقشی کلیدی در بهینه‌سازی مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و افزایش بازدهی موتور دارد. عملکرد دقیق این سیستم به‌وسیله سنسورها و ECU کنترل می‌شود و دقت بالای آن تأثیر مستقیمی بر قدرت و کارایی خودرو دارد. با پیشرفت فناوری، انواع جدیدتر سیستم‌های پاشش سوخت به بازار آمده‌اند که عملکرد بهینه‌تر و کارآمدتری را ارائه می‌دهند.

 

چیناپ مرجع تخصصی لوازم یدکی خودروهای چینی

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من