علائم و دلایل خرابی کویل خودرو

فهرست مطالب

علائم و دلایل خرابی کویل خودرو

 

 

عملکرد کویل خودرو چیست؟

کویل خودرو به دو نوع با وایر و بدون وایر تقسیم می‌شود، اما تمامی این نوع‌ها از قطعات مشابهی تشکیل شده‌اند. این قطعات شامل سیم پیچ اولیه، هسته مرکزی، سیم پیچ ثانویه، پایه‌ها و عایق بدنه هستند. کویل برق ۱۲ ولت باتری را دریافت کرده و با استفاده از سیم پیچ‌ها آن را به ولتاژ بالاتری تبدیل می‌کند تا احتراق خودرو به درستی انجام شود. سیم پیچ اولیه جریان را از باتری گرفته و کمی آن را تقویت می‌کند، سپس آن را وارد سیم پیچ ثانویه می‌کند که وظیفه اصلی تقویت بیشتر ولتاژ را به عهده دارد. در این مقاله از مجله چین اپ با علائم و دلایل خرابی کوئل آشنا می‌شویم.

 

دلایل خرابی کوئل

نوسانات زیاد در فشار برق و گرما: تغییرات زیاد در فشار برق و دما می‌تواند به سیم پیچ‌های کویل آسیب برساند و باعث فرسودگی زودرس آن شود. این نوسانات می‌تواند موجب افزایش حرارت کویل و در نتیجه سوختن یا عملکرد نادرست آن گردد.

 

کیفیت پایین آلیاژهای تشکیل دهنده کویل: استفاده از مواد با کیفیت پایین در ساخت کویل باعث افزایش مقاومت، کاهش عمر مفید و حتی خرابی زودهنگام آن می‌شود. آلیاژهای ضعیف می‌توانند باعث گرم شدن بیش از حد و آسیب به سیم پیچ‌ها شوند.

 

سولفاته شدن سوکت: سولفاته شدن سوکت‌های کویل، که به دلیل ترکیب گوگرد با مواد شیمیایی در خودرو ایجاد می‌شود، می‌تواند موجب کاهش اتصال برق و خرابی کویل گردد. این مسئله باعث عملکرد ناقص و کاهش کارایی سیستم احتراق می‌شود.

 

عملکرد ضعیف باتری: باتری ضعیف نمی‌تواند ولتاژ مناسب برای عملکرد صحیح کویل تأمین کند. این امر باعث کاهش قدرت جرقه شمع‌ها و در نتیجه اختلال در عملکرد موتور و خرابی کویل می‌شود.

 

وجود اتصالات نامناسب در خودرو: اتصالات ضعیف یا شل در سیستم برق‌رسانی خودرو می‌تواند موجب قطع و وصل جریان برق به کویل شود. این مشکلات می‌توانند باعث خرابی یا عملکرد نامناسب کویل شوند.

 

خرابی شمع‌ها: شمع‌ خراب یا فرسوده می‌تواند فشار زیادی به کویل وارد کند. این فشار می‌تواند به دلیل جرقه‌های ضعیف یا نادرست، کویل را دچار آسیب کند و منجر به خرابی آن شود.

 

ایراد در ECU خودرو: ECU یا واحد الکترونیکی کنترل خودرو وظیفه مدیریت سیستم‌های مختلف از جمله کویل را دارد. در صورت خرابی ECU، جریان برق به درستی به کویل منتقل نمی‌شود که این امر منجر به اختلال در عملکرد کویل و موتور می‌شود.این عوامل می‌توانند منجر به فرسایش، خرابی یا سوختن کویل و عدم عملکرد صحیح آن شوند.

 

 

علائم خرابی کویل خودرو

 

1- ریپ زدن خودرو

زمانی که کویل خودرو نیم‌سوز شود، موتور دچار ریپ زدن و لرزش می‌شود که این مشکل در دور پایین بیشتر قابل احساس است.

2- روشن نشدن موتور خودرو

یکی از علائم واضح خرابی کویل، روشن نشدن موتور است. این مشکل به دلیل نرسیدن برق به شمع‌های خودرو اتفاق می‌افتد که باعث مشکل در استارت خوردن خودرو می‌شود.

3- خاموش شدن خودرو

در مواقعی که بنزین به طور کامل در سیلندرها مصرف نمی‌شود و جرقه‌ها نامناسب هستند، ممکن است خودرو خاموش شود. این جرقه‌های نامناسب به شمع‌ها می‌رسند و باعث خرابی کویل می‌شوند. پس از خاموش شدن خودرو، ممکن است با استارت دوباره روشن شود.

4- آتش‌سوزی در اگزوز

در صورت خرابی کویل، پس از ورود بنزین به اگزوز، ممکن است آتش‌سوزی در اگزوز رخ دهد که به آن “پس زدن شعله” گفته می‌شود. این مشکل با خروج دود سیاه از اگزوز نمایان می‌شود.

5- اختلال در استارت خوردن خودرو

خرابی کویل می‌تواند باعث مشکلاتی در استارت خودرو شود. از علائم دیگر خرابی کویل، صدای تق‌تق در زمان استارت خوردن خودرو است.

6- کاهش توان موتور خودرو

اگر متوجه کاهش شتاب خودرو شدید یا خودرو هنگام فشار به پدال گاز شتاب نمی‌گیرد و حتی ممکن است خاموش شود، احتمالاً کویل خودرو دچار مشکل است.

7- افزایش مصرف سوخت خودرو

یکی از علل افزایش مصرف سوخت خودرو می‌تواند خرابی کویل باشد که معمولاً به آن توجه نمی‌شود، و در نتیجه مصرف سوخت بیشتر می‌شود.

8- روشن شدن چراغ چک و نمایش کد مخصوص کویل

روشن شدن چراغ چک داشبورد و نمایش کد موتور مخصوص نشان‌دهنده خرابی کویل است و نیاز به تعویض کویل دارد.

9- صدای انفجار از اگزوز

خرابی کویل می‌تواند منجر به صدای انفجار از اگزوز خودرو شود که به دلیل اختلال در جرقه‌زنی و احتراق موتور رخ می‌دهد.

10- روغن ریزی

اگر کویل داغ شود، بدنه آن ترک می‌خورد و در نتیجه روغن از کویل نشت کرده و عملکرد کویل و خودرو را مختل می‌کند.

 

 

تست کویل خودرو چگونه است؟

 

ابتدا موتور خودرو را خاموش کنید.

سیم‌های شمع را از کلاهک آن جدا کنید.

یک شمع جدید را به سیم‌ها وصل کنید.

از شخصی دیگر بخواهید فیوز پمپ بنزین را قطع کند.

خودرو را روشن کرده و به دقت فضای مربوط به شمع را بررسی کنید.

اگر جرقه آبی رنگ مشاهده کردید، موتور به درستی عمل می‌کند.

اگر جرقه نارنجی یا هیچ جرقه‌ای مشاهده نکردید، احتمالاً کویل خراب است.

در انتها، شمع جدید را جدا کرده و سیم‌ها را به شمع متصل کرده و فیوز پمپ بنزین را دوباره وصل کنید.

 

دلایل نرسیدن برق به کویل انژکتور چیست؟

برخی از دلایل نرسیدن برق به کویل انژکتور در خودروهایی مانند پراید انژکتوری عبارتند از:

 

فیوز سوخته: فیوز محافظ کویل را بررسی کرده و در صورت سوختگی آن را تعویض کنید.

رله خراب: رله کویل را با رله سالم جایگزین کنید.

سیم‌کشی مشکل‌دار: سیم‌های متصل به کویل را بررسی کنید. در صورت نیاز، به باطری‌ساز مراجعه کنید.

خرابی ECU: برای بررسی مشکلات ECU از دستگاه دیاگ یا کامپیوتر استفاده کنید و ایسیو را عیب‌یابی کنید.

سنسورهای معیوب: سنسورهای موتور پراید را چک کرده و در صورت خرابی آنها را تعمیر یا تعویض کنید.

کلید استارت خراب: خرابی کلید استارت می‌تواند علت عدم رسیدن برق به کویل باش

چیناپ مرجع تخصصی لوازم یدکی خودروهای چینی