فروشگاه اینترنتی CHINUP
چینی را هم با اصالت بخرید

وبلاگ

دلیل لرزش فرمان در سرعت بالا و پایین

فهرست مطالب

علت لرزش فرمان در سرعتهای مختلف چیست؟

لرزش فرمان خودرو یکی از مشکلات رایج است که می‌تواند ناشی از عوامل متعددی باشد. این لرزش نه تنها تجربه رانندگی را ناخوشایند می‌کند، بلکه ممکن است نشان‌دهنده وجود مشکل جدی در سیستم‌های مختلف خودرو باشد. در این مقاله از چین آپ به دلایل اصلی این مشکل پرداخته شده است:

 

فرمان چگونه کار می‌کند

پیش از هرچیز خوب است ابتدا به طور مختصر با چگونگی عملکرد سیستم فرمان آشنا بشویم. در سیستم فرمان‌دهی اکثر خودروهای مدرن، مجموعه‌ای از قطعات مکانیکی و گاهی الکتریکی به‌طور هماهنگ کار می‌کنند تا فرمان‌های راننده را به چرخ‌های جلویی منتقل کنند. این فرآیند به راننده امکان می‌دهد خودرو را با دقت و کنترل بیشتری هدایت کند. با این حال، هرگونه نقص یا خرابی در این اجزا می‌تواند منجر به لرزش فرمان یا کاهش دقت در هدایت خودرو شود.

 

اجزای کلیدی سیستم فرمان و وظایف آن‌ها

  1. غربیلک فرمان

غربیلک فرمان همان حلقه دایره‌ای است که راننده آن را در دست گرفته و خودرو را کنترل می‌کند. این بخش به‌عنوان واسطه‌ای میان راننده و سیستم فرمان خودرو عمل می‌کند.

عملکرد: نیرویی که راننده به غربیلک وارد می‌کند، به دیگر اجزای سیستم منتقل می‌شود.

لرزش در غربیلک: هرگونه لرزش یا عدم پایداری در این بخش ممکن است نشان‌دهنده مشکلاتی در سیستم جلوبندی یا فرمان باشد.

  1. ستون فرمان

ستون فرمان نقش حیاتی در انتقال حرکت چرخشی غربیلک به بخش‌های داخلی سیستم فرمان ایفا می‌کند.

 

ساختار: این بخش به‌طور معمول شامل اتصالات و محورهایی است که حرکت فرمان را به دیگر بخش‌ها منتقل می‌کند.

مشکلات ممکن: خرابی اتصالات یا تراز نادرست ستون فرمان می‌تواند باعث ایجاد لرزش یا عدم پاسخ‌دهی مناسب فرمان شود.

  1. میل فرمان

میل فرمان، قطعه‌ای مکانیکی است که به انتقال حرکت دورانی فرمان از غربیلک به جعبه فرمان کمک می‌کند.

ویژگی‌ها: این میل، بخشی انعطاف‌پذیر و مقاوم است که برای جلوگیری از انتقال ضربات مستقیم به غربیلک طراحی شده است.

نقش در لرزش: خرابی یا شل شدن میل فرمان می‌تواند لرزش‌های غیرطبیعی در فرمان ایجاد کند.

  1. جعبه فرمان

جعبه فرمان یکی از اجزای پیچیده و اصلی سیستم فرمان است.

 

وظیفه: این قطعه حرکت دورانی غربیلک فرمان را به حرکات خطی تبدیل می‌کند که چرخ‌ها را به چپ یا راست می‌چرخاند.

افزایش گشتاور: جعبه فرمان با تبدیل گشتاور کوچک وارد شده توسط راننده به گشتاوری بزرگ‌تر، به راحت‌تر شدن چرخش چرخ‌ها کمک می‌کند.

علائم خرابی: هرگونه صدای غیرعادی یا مشکل در پاسخ‌دهی فرمان ممکن است به خرابی جعبه فرمان مرتبط باشد.

  1. سگدست و سیستم چرخ‌ها

حرکت ایجاد شده در جعبه فرمان به سگدست‌ها منتقل می‌شود و این بخش باعث می‌شود که چرخ‌ها مطابق با فرمان راننده حرکت کنند.

 

تأثیر بر لرزش: هرگونه خرابی در اتصال سگدست‌ها به چرخ‌ها یا عدم تنظیم صحیح زاویه چرخ‌ها می‌تواند به لرزش فرمان منجر شود.

مشکلات رایج در سیستم فرمان

لرزش فرمان: اغلب به دلیل مشکلاتی در بالانس چرخ‌ها، ساییدگی لاستیک‌ها، خرابی جعبه فرمان یا فشار باد نامناسب در لاستیک‌ها رخ می‌دهد.

کندی در پاسخ‌دهی: این مشکل ممکن است ناشی از خرابی اتصالات یا ساییدگی در اجزای داخلی سیستم فرمان باشد.

صدای غیرعادی: صدای تق‌تق یا جیغ هنگام چرخاندن فرمان ممکن است نشان‌دهنده کمبود روغن هیدرولیک، خرابی پمپ یا خرابی جعبه فرمان باشد.

 

دلایل عمومی لرزش فرمان ماشین

به طور کلی دلایلی وجود دارند که در هر سرعتی فرمان به لرزش بیفتد. این مشکلات در قسمتهای مختلف ماشین ممکن است رخ داده باشد که یکی از نتایج آن لرزش فرمان است.

larzesh

بالانس نبودن چرخ‌ها

بالانس نبودن چرخ‌ها یکی از شایع‌ترین دلایل لرزش فرمان، به‌ویژه در سرعت‌های بالاست. وقتی وزن چرخ‌ها به‌درستی توزیع نشده باشد، نیروی گریز از مرکز نامتعادل ایجاد شده و باعث لرزش می‌شود. این مشکل معمولاً با بالانس کردن چرخ‌ها توسط تعمیرکار قابل حل است.

خرابی یا ساییدگی لاستیک‌ها

ساییدگی نامتقارن: اگر لاستیک‌ها به‌طور نامتقارن ساییده شده باشند، تماس آن‌ها با سطح جاده یکنواخت نیست و می‌تواند لرزش ایجاد کند.

برآمدگی یا آسیب به لاستیک: وجود برآمدگی یا پارگی روی لاستیک نیز باعث ایجاد لرزش فرمان می‌شود. بررسی دوره‌ای لاستیک‌ها و تعویض به‌موقع آن‌ها ضروری است.

مشکلات ترمز

تاب‌دار شدن دیسک ترمز: یکی از دلایل رایج لرزش فرمان در هنگام ترمزگیری، تاب برداشتن دیسک‌های ترمز است. این وضعیت معمولاً به دلیل گرم و سرد شدن مکرر دیسک‌ها ایجاد می‌شود.

خرابی لنت ترمز: لنت‌های فرسوده یا نامرغوب نیز می‌توانند هنگام ترمزگیری باعث لرزش شوند.

لرزش فرمان به دلیل خرابی بلبرینگ چرخ

بلبرینگ‌های خراب یا آسیب‌دیده می‌توانند باعث لرزش فرمان شوند. این مشکل بیشتر در سرعت‌های بالا یا هنگام پیچیدن خودرو آشکار می‌شود.

تنظیم نبودن فشار باد لاستیک‌ها و تاثیر روی فرمان

فشار باد ناهماهنگ یا کم در لاستیک‌ها باعث می‌شود تماس لاستیک با سطح جاده نامتعادل شود و این موضوع می‌تواند لرزش فرمان را ایجاد کند. تنظیم فشار باد به مقدار استاندارد یکی از راه‌های ساده برای جلوگیری از این مشکل است.

bad lastik

خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق منجر به لرزش فرمان می‌شود

خرابی بوش‌ها و اتصالات جلوبندی: ساییدگی یا خرابی بوش‌ها، میل تعادل یا سایر قطعات جلوبندی می‌تواند منجر به لرزش فرمان شود.

فرسودگی کمک‌فنرها: کمک‌فنرهای معیوب نمی‌توانند ضربات وارده از جاده را به‌درستی جذب کنند، که نتیجه آن لرزش فرمان است.

مشکلات در محور یا شفت انتقال قدرت

اگر محور یا شفت خودرو دچار خمیدگی یا خرابی باشد، لرزش فرمان در هنگام رانندگی، به‌ویژه در سرعت‌های بالا، احساس می‌شود. این مشکل باید توسط یک مکانیک متخصص بررسی و رفع شود.

تنظیم نبودن زوایای چرخ‌ها

اگر چرخ‌ها به‌درستی تنظیم نشده باشند، ممکن است خودرو به یک سمت کشیده شود یا اصطلاحاً فرمان گیج بزند و یا اینکه فرمان لرزش پیدا می‌کند. تنظیم زوایای چرخ‌هاتوسط دستگاه‌های تخصصی انجام می‌شود.

آسیب به رینگ‌های چرخ

رینگ‌های خمیده یا آسیب‌دیده می‌توانند باعث عدم تعادل چرخ‌ها و ایجاد لرزش در فرمان شوند. تعمیر یا تعویض رینگ ممکن است این مشکل را حل کند.

مشکلات سیستم فرمان

خرابی قطعات سیستم فرمان مانند پمپ هیدرولیک، میل فرمان، یا بلبرینگ‌های مرتبط با فرمان نیز می‌توانند لرزش ایجاد کنند. این نوع لرزش معمولاً هنگام پیچیدن یا تغییر جهت خودرو مشهود است.

دلیل لرزش فرما در سرعتهای بالا

گاهی اوقات فرمان قط در سرعت بالا می‌لرزد. معمولا این سرعت بالای صد کیلومتر بر ساعت است و اصطلاح لرزش در سرعت بالای 100 در میان رانندگان رایج است.

آسیب به بلبرینگ‌ها دلیل لرزش فرمان در سرعت بالا

بلبرینگ‌ها قطعات حیاتی در سیستم چرخ‌ها هستند که وظیفه کاهش اصطکاک و تسهیل چرخش روان چرخ‌ها را بر عهده دارند. اگر این قطعات فرسوده یا آسیب‌دیده باشند، در سرعت‌های بالا باعث ایجاد لرزش در فرمان می‌شوند. خرابی بلبرینگ معمولاً با صدای غیرعادی از چرخ‌ها نیز همراه است.

عدم بالانس چرخ‌ها و لرزش فرمان بالای 100

یکی از شایع‌ترین دلایل لرزش فرمان در سرعت‌های بالا، بالانس نبودن چرخ‌ها است. وقتی وزن چرخ‌ها به‌طور مساوی توزیع نشده باشد، نیروی گریز از مرکز در سرعت بالا ایجاد می‌شود و باعث لرزش فرمان می‌گردد. این مشکل معمولاً با بالانس کردن چرخ‌ها در تعمیرگاه قابل حل است.

خرابی میل تعادل

میل تعادل یکی از اجزای سیستم تعلیق خودرو است که وظیفه افزایش پایداری خودرو در پیچ‌ها و جلوگیری از کج شدن بیش‌ازحد بدنه را بر عهده دارد. خرابی یا ساییدگی این قطعه می‌تواند باعث لرزش فرمان، به‌ویژه در سرعت‌های بالا یا هنگام عبور از مسیرهای ناهموار شود.

شل شدن پیچ‌های چرخ و لرزش فرمان سرعت زیاد

شل بودن پیچ‌های چرخ یکی دیگر از دلایل لرزش فرمان است. اگر پیچ‌های چرخ به‌درستی سفت نشده باشند، باعث ناپایداری و ایجاد لرزش در سرعت‌های بالا می‌شوند. بررسی و اطمینان از محکم بودن پیچ‌ها در سرویس‌های دوره‌ای می‌تواند از این مشکل جلوگیری کند.

آسیب به شاسی خودرو

شاسی خودرو ساختار اصلی آن است که تمامی قطعات دیگر بر روی آن نصب شده‌اند. هرگونه آسیب به شاسی، از جمله خمیدگی یا ضربه، می‌تواند تعادل خودرو را مختل کرده و باعث لرزش فرمان در سرعت‌های بالا شود. این مشکل معمولاً ناشی از تصادف یا برخورد با موانع بزرگ است و نیاز به تعمیر تخصصی دارد.

دلیل لرزش فرمان در سرعت پایین

لرزش فرمان در سرعت پایین یکی از مشکلاتی است که می‌تواند تجربه رانندگی را ناخوشایند کند و به‌عنوان هشداری برای وجود نقص در خودرو تلقی شود. این نوع لرزش نیز معمولاً نشان‌دهنده مشکلاتی در سیستم چرخ‌ها یا لاستیک‌هاست که نیاز به بررسی و تعمیر دارد. در ادامه به دلایل اصلی لرزش فرمان در سرعت پایین پرداخته شده است:

فشار نامناسب باد لاستیک‌ها و لرزش در سرعت پایین

فشار باد لاستیک‌ها اگر کمتر یا بیشتر از حد استاندارد باشد، می‌تواند باعث ایجاد لرزش فرمان شود. فشار نامناسب باد باعث می‌شود تماس لاستیک با سطح جاده ناهماهنگ شود و این ناهماهنگی در سرعت پایین نیز محسوس باشد. بررسی دوره‌ای و تنظیم فشار باد لاستیک‌ها طبق توصیه کارخانه سازنده می‌تواند از این مشکل جلوگیری کند.

لرزش فمران در سرعت پایین به دلیل عدم تعادل چرخ‌ها

عدم تعادل در وزن چرخ‌ها باعث می‌شود که چرخ‌ها به‌طور ناهماهنگ حرکت کنند. این مشکل معمولاً در سرعت‌های بالا بیشتر مشهود است، اما در شرایط خاص، ممکن است در سرعت‌های پایین نیز باعث لرزش فرمان شود. تنظیم بالانس چرخ‌ها توسط تعمیرکاران ماهر می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

تحریف یا خمیدگی لاستیک‌ها و تاثیر روی فرمان

برآمدگی، خمیدگی یا تغییر شکل در لاستیک‌ها می‌تواند به لرزش فرمان در سرعت‌های پایین منجر شود. این مشکل معمولاً به دلیل برخورد با موانع سخت مانند چاله‌ها یا استفاده طولانی‌مدت از لاستیک‌های فرسوده رخ می‌دهد. در چنین مواردی، تعویض لاستیک آسیب‌دیده ضروری است.

ساییدگی بیش از حد سطح لاستیک

ساییدگی نامتقارن یا بیش‌ازحد در سطح لاستیک‌ها باعث می‌شود که تماس لاستیک با سطح جاده یکنواخت نباشد. این وضعیت می‌تواند در سرعت‌های پایین نیز لرزش فرمان را ایجاد کند. بررسی دوره‌ای وضعیت لاستیک‌ها و تعویض آن‌ها در صورت نیاز، بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل است.

 

چیناپ مرجع تخصصی لوازم یدکی خودروهای چینی

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من