پولی سر میل لنگ چیست؟
پولی سر میل لنگ (یا فولی سر میل لنگ) یکی از اجزای مهم در سیستم محرکهی خودرو است که وظیفه انتقال نیرو از میل لنگ موتور به سایر اجزای خودرو مانند دینام، پمپ هیدرولیک و کمپرسور کولر را بر عهده دارد. این قطعه از طریق تسمه، نیروی لازم را به دیگر بخشهای خودرو منتقل میکند و باعث عملکرد صحیح این قطعات میشود. در این مقاله از مجله چین اپ به بررسی بیشتر این موضوع میپردازیم.
در گذشته، پولی سر میل لنگ بهطور کامل از جنس فلز ساخته میشد و تقریباً بدون نیاز به تعویض، عمر بسیار طولانی داشت. اما امروزه، با پیشرفت فناوری و برای کاهش ضربات و ارتعاشات واردشده به موتور، این قطعه بهصورت ترکیبی از فلز و لاستیک ساخته میشود. وجود لاستیک در این قطعه، امکان جذب شوکها و ارتعاشات را فراهم کرده و عملکرد نرمتری را برای موتور و قطعات وابسته ایجاد میکند.
فولی یا پولی؟ کدام اصطلاح صحیح است؟
در بین تعمیرکاران و فروشندگان قطعات یدکی خودرو، هر دو واژه “فولی” و “پولی” برای این قطعه استفاده میشود. اما بهصورت دقیقتر، اصطلاح “پولی” از نظر فنی صحیحتر است. بااینحال، در بسیاری از منابع و مکالمات فنی، هر دو واژه به یک معنا بهکار برده میشوند و تفاوتی در مفهوم آنها وجود ندارد.
پولی قطعه موتوری است یا گیربکسی؟
پولی سر میل لنگ جزو قطعات موتوری محسوب میشود، نه گیربکسی. دلیل این موضوع این است که این قطعه مستقیماً روی میل لنگ موتور نصب شده و وظیفه آن انتقال نیروی چرخشی میل لنگ به سایر قطعات موتوری مانند دینام، پمپ هیدرولیک فرمان، کمپرسور کولر و واتر پمپ از طریق تسمه است.
در مقابل، قطعات گیربکسی در سیستم انتقال قدرت (Transmission) قرار دارند و شامل اجزایی مانند کلاچ، دندهها، دیفرانسیل و… هستند که وظیفه انتقال قدرت موتور به چرخها را بر عهده دارند.
پس پولی سر میل لنگ یک قطعه موتوری است که در بخش جلوی موتور نصب میشود و به گردش میل لنگ و عملکرد تجهیزات جانبی موتور کمک میکند.
کاربرد پولی سر میل لنگ در خودرو
پولی سر میل لنگ، یکی از قطعات حیاتی در عملکرد صحیح موتور خودرو است. این قطعه، علاوه بر انتقال نیرو، چندین وظیفه مهم دیگر را نیز بر عهده دارد:
- انتقال قدرت گردشی موتور: پولی از طریق تسمه، نیروی دورانی موتور را به قطعاتی مانند دینام، کمپرسور کولر و پمپ هیدرولیک منتقل میکند.
- کاهش شوک و ضربات وارده به میل لنگ: لاستیک تعبیهشده در این قطعه، وظیفه جذب ضربات و ارتعاشات ناشی از عملکرد کمپرسور کولر و پمپ هیدرولیک را دارد و از انتقال این ضربات به میل لنگ جلوگیری میکند.
- افزایش طول عمر قطعات متحرک: عملکرد صحیح پولی باعث کاهش تنشهای اضافی بر روی تسمه و سایر قطعات چرخشی خودرو میشود که در نتیجه، عمر مفید این قطعات افزایش پیدا میکند.
اجزای تشکیلدهنده پولی سر میل لنگ
پولی سر میل لنگ در خودروهای مدرن، معمولاً از سه بخش اصلی تشکیل شده است:
- قطعه داخلی: این قسمت معمولاً از جنس فلز ساخته شده و روی محور میل لنگ قرار میگیرد.
- قطعه میانی (لاستیک ضربهگیر): این بخش، که از جنس لاستیک فشرده و مقاوم ساخته شده است، باعث کاهش ضربات و ارتعاشات وارده از کمپرسور کولر و پمپ هیدرولیک به میل لنگ میشود.
- قطعه بیرونی: این بخش، که معمولاً فلزی است، شیارهای مخصوص قرارگیری تسمه را در خود دارد و وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد.
تفاوت بین پولی سر میل لنگ مرغوب و نامرغوب
کیفیت پولی سر میل لنگ، تأثیر مستقیمی بر عملکرد خودرو و دوام سایر قطعات دارد. در اینجا، چند تفاوت اساسی بین پولیهای مرغوب و نامرغوب بررسی میشود:
- جنس و کیفیت لاستیک میانی: در نمونههای باکیفیت، لاستیک ضربهگیر دارای مقاومت و دوام بالایی است و بهراحتی دچار لغزش یا پارگی نمیشود. اما در مدلهای نامرغوب، این لاستیک ممکن است زودتر از موعد دچار فرسودگی شده و عملکرد قطعه را مختل کند.
- دقت در تولید و مونتاژ: در پولیهای اصل، تمامی قطعات با دقت بالا مونتاژ شدهاند تا کمترین میزان خطا و لرزش را داشته باشند. درحالیکه نمونههای تقلبی یا بیکیفیت، ممکن است دارای نامیزانی یا اشکالات ساختاری باشند.
- بالانسر و منجید: پولیهای تولید مجموعه چینآپ دارای منجید و بالانسر است و ضمنا وزن کمتری دارد.
- طول عمر و دوام: پولیهای باکیفیت عمر مفید بالاتری دارند و دیرتر دچار فرسودگی یا آسیب میشوند، درحالیکه مدلهای نامرغوب ممکن است ظرف مدت کوتاهی خراب شوند و نیاز به تعویض پیدا کنند.
قیمت پولی سر میل لنگ
معمولاً پولیهای اصل و باکیفیت، قیمت بالاتری دارند اما در مقابل، عملکرد و دوام بهتری نیز ارائه میدهند. استفاده از قطعات تقلبی، ممکن است در ابتدا مقرونبهصرفه به نظر برسد اما در بلندمدت، هزینههای اضافی برای تعمیرات و تعویض مجدد را در پی خواهد داشت.
علائم خرابی پولی سر میل لنگ
خرابی فولی سر میل لنگ میتواند مشکلات متعددی را در خودرو ایجاد کند. برخی از علائم رایج خرابی این قطعه عبارتاند از:
- شنیدن صدای جیرجیر از موتور: اگر پولی بهدرستی کار نکند یا لاستیک میانی آن آسیب ببیند، ممکن است صدای جیغ یا جیرجیر از بخش موتور شنیده شود.
- لغزش تسمه روی پولی: در صورتی که لاستیک داخلی پولی دچار مشکل شود، ممکن است تسمه بهدرستی روی پولی حرکت نکند و باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد قطعات وابسته شود.
- افت عملکرد قطعات متصل به تسمه: خرابی پولی سر میل لنگ میتواند باعث اختلال در عملکرد دینام، کمپرسور کولر و پمپ هیدرولیک شود.
- لرزش غیرعادی در موتور: در صورتی که پولی نتواند بهدرستی شوکها و ارتعاشات را جذب کند، ممکن است لرزشهای غیرعادی در موتور احساس شود.
نکات مهم هنگام تعویض پولی سر میل لنگ
در صورت خرابی پولی سر میل لنگ، بهتر است در انتخاب قطعه جایگزین دقت کافی داشته باشید. چند نکته مهم در این زمینه عبارتاند از:
- استفاده از قطعات اصل و باکیفیت: همیشه توصیه میشود که از قطعات اورجینال یا برندهای معتبر استفاده شود.
- بررسی کامل تسمه و سایر قطعات متصل: هنگام تعویض پولی، تسمه و سایر قطعات مرتبط نیز بررسی شوند تا از سلامت آنها اطمینان حاصل شود.
نصب صحیح توسط مکانیک ماهر: نصب نادرست این قطعه میتواند باعث عملکرد نامناسب و آسیبهای جدی به سایر اجزای خودرو شود.
پولي سر ميل لنگ 530
11,000,000 ریالنتیجهگیری
پولی سر میل لنگ، یکی از قطعات مهم در خودرو است که نقش کلیدی در انتقال نیرو و کاهش شوکهای وارده به موتور دارد. استفاده از یک پولی باکیفیت و بررسی مداوم آن، میتواند تأثیر بسزایی در عملکرد صحیح موتور و افزایش عمر سایر قطعات خودرو داشته باشد. اگرچه ممکن است تعویض این قطعه هزینهبر باشد، اما استفاده از قطعات مرغوب، از بروز مشکلات جدیتر در آینده جلوگیری میکند. بنابراین، همیشه توصیه میشود که در هنگام خرید و نصب این قطعه، نهایت دقت را به کار ببرید.
چیناپ مرجع تخصصی لوازم یدکی خودروهای چینی