
وبلاگ

سوزن انژکتور چیست؟
فهرست مطالب
سوزن انژکتور چیست؟
در خودروهایی که از موتورهای احتراق داخلی بهره میبرند، اولین و اساسیترین گام برای به حرکت درآمدن خودرو، تأمین سوخت و انتقال آن به موتور یا همان واحد تولید انرژی است. بنزین به عنوان سوخت اصلی خودرو توسط پمپ بنزین از باک به سمت موتور هدایت میشود. در ادامه، بنزین با هوا مخلوط شده و این ترکیب از طریق مجاری ورودی به درون سیلندرهای موتور راه پیدا میکند تا در آنجا با جرقهزنی شمع ، عمل احتراق و تولید انرژی صورت گیرد.
تغییر از کاربراتور به سیستم انژکتوری
در گذشته، عملیات مخلوطسازی هوا و بنزین توسط کاربراتور انجام میشد. کاربراتور قطعهای مکانیکی بود که به صورت سنتی وظیفه تنظیم نسبت سوخت و هوا را به عهده داشت. اما با پیشرفت فناوری در صنعت خودرو، سیستم انژکتوری جایگزین کاربراتورها شد. سیستم انژکتوری برخلاف کاربراتور که مکانیکی بود، بر اساس اصول الکترونیکی و با دقت بالا کار میکند. این سیستم قادر است مقدار دقیقتری از سوخت را به نسبت شرایط مختلف موتور (مانند دور موتور، بار، دمای موتور، میزان فشار گاز و…) به درون سیلندر پاشش کند. نتیجه این تحول، کاهش مصرف سوخت، بهینهسازی عملکرد موتور و کاهش چشمگیر میزان آلایندههای خروجی از اگزوز است.
انژکتور چگونه کار میکند؟
انژکتور یک قطعه ترکیبی از اجزای مکانیکی و الکترونیکی است که در بخش ورودی سیلندر قرار گرفته و کار آن، پاشش سوخت با فشار بالا به درون سیلندرهاست. این پاشش به صورت ذرات پودری و بسیار ریز انجام میشود تا سوخت با هوا ترکیب کاملتری پیدا کند. انژکتور با واحد کنترل الکترونیکی موتور خودرو یا همان ECU در ارتباط مستقیم است. ECU با دریافت دادههایی از سنسورهای مختلف، فرمانهای دقیقی درباره زمان و مقدار پاشش سوخت به انژکتور صادر میکند.
در واقع، ECU نقش مغز سیستم انژکتوری را دارد و بر اساس اطلاعاتی که از سنسور دور موتور، سنسور دمای آب، سنسور فشار منیفولد، سنسور اکسیژن، سنسور دریچه گاز و سایر بخشها دریافت میکند، تعیین میکند که انژکتور در چه لحظهای و به چه میزان سوخت را به درون سیلندر بپاشد.
ساختار داخلی انژکتور
انژکتور از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام نقش خاصی در فرآیند پاشش سوخت دارند. این اجزا عبارتند از:
- اورینگ: برای آببندی و جلوگیری از نشت سوخت.
- فیلتر ورودی: ذرات ناخالص و آلودگیهای موجود در سوخت را فیلتر میکند.
- بدنه انژکتور: پوشش کلی قطعه که سایر اجزا در آن جای گرفتهاند.
- سولنوئید: یک سیمپیچ الکترومغناطیسی که وظیفه باز و بسته کردن مسیر پاشش را بر عهده دارد.
- سوزن انژکتور: قطعه اصلی پاشش سوخت.
- سوراخ خروجی: نقطهای که سوخت به شکل پودری از آن به درون محفظه احتراق پاشیده میشود.
- درپوش محافظ: برای محافظت از بخشهای حساس داخلی در برابر آسیبهای فیزیکی و آلودگی.
با اعمال ولتاژ به سیمپیچ (سولنوئید)، میدان مغناطیسی ایجاد میشود که سوزن انژکتور را به سمت بالا حرکت داده و مسیر خروج سوخت را باز میکند. در این حالت سوخت با فشار بالا و به صورت پودر از سوراخهای انتهایی انژکتور خارج میشود.
نقش و وظیفه سوزن انژکتور
سوزن انژکتور قطعهای کلیدی در داخل انژکتور است که وظیفه دارد سوخت را در زمان مکش هوا، دقیقاً در بالای سوپاپ هوا و به صورت پودری و میکرونی پاشش کند. هر چه قطر ذرات سوخت پاشیده شده کمتر باشد، ترکیب آن با هوا بهتر انجام میگیرد و در نتیجه احتراق کاملتری صورت خواهد گرفت. این احتراق بهینه باعث افزایش راندمان موتور و کاهش تولید آلایندهها میشود.
ECU زمانبندی دقیقی را برای باز و بسته شدن سوزن انژکتور مشخص میکند، به طوری که هماهنگی دقیق با باز شدن سوپاپها و مکش هوا صورت گیرد. اگر پاشش ناقص یا ناهماهنگ باشد، احتراق کامل انجام نمیشود و در نتیجه مصرف سوخت افزایش مییابد یا خودرو دچار افت قدرت و عملکرد ضعیف خواهد شد.
علائم و نشانههای خرابی سوزن انژکتور
سوزن انژکتور، مانند بسیاری از قطعات دیگر خودرو، یک قطعه مصرفی محسوب میشود و ممکن است به مرور زمان دچار اختلال یا خرابی شود. عوامل مختلفی مانند کیفیت پایین سوخت، وجود ذرات و رسوبات در سیستم سوخترسانی، استفاده از بنزینهای غیراستاندارد و فرسودگی طبیعی باعث ایجاد مشکل در این قطعه میشوند. برخی از رایجترین نشانههای خرابی سوزن انژکتور عبارتند از:
- ریپ زدن یا لرزش موتور در دور پایین
- کاهش محسوس شتاب و قدرت خودرو هنگام فشردن پدال گاز
- روشن شدن چراغ چک موتور
- افزایش مصرف سوخت
- ایجاد ضربه، صدا یا لرزش غیرعادی در هنگام روشن بودن خودرو
- خاموش شدن ناگهانی موتور در حالت ایستاده
در مواردی که سوزن دچار گرفتگی شود، معمولاً با شستشوی انژکتور (توسط دستگاه و محلولهای مخصوص) قابل بازیابی خواهد بود. توصیه میشود هر ۲۰ هزار کیلومتر یک بار انژکتورها بررسی و سرویس شوند تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.
تعداد انژکتورها در خودروهای مدرن
در اغلب خودروهای امروزی که از سیستم انژکتوری بهره میبرند، به ازای هر سیلندر یک انژکتور تعبیه شده است. یعنی اگر خودرو چهار سیلندر داشته باشد، چهار انژکتور برای هر سیلندر به صورت مجزا سوخت را تزریق میکنند. به همین دلیل در صورت خرابی یکی از انژکتورها، همان سیلندر دچار مشکل شده و اختلال در احتراق رخ میدهد که خود را به صورت کاهش راندمان، لرزش و ریپ زدن خودرو نشان میدهد.
اهمیت استفاده از سوزن انژکتور اصلی و استاندارد
با توجه به حساسیت بالای عملکرد انژکتور و به خصوص سوزن آن، استفاده از قطعات با کیفیت و استاندارد اهمیت زیادی دارد. استفاده از سوزنهای غیراصل یا بیکیفیت میتواند به موتور آسیب زده، مصرف سوخت را افزایش داده و آلایندههای بیشتری تولید کند. به همین دلیل پیشنهاد میشود همواره از قطعاتی که مورد تأیید شرکت سازنده خودرو (مانند رنو، امویام، ایرانخودرو و…) هستند، استفاده شود.
چیناپ مرجع تخصصی لوازم یدکی خودروهای چینی